lördag 24 november 2012

Världens godaste morotskaka


Så har det gått ännu en vecka och det är lördag igen, lördagar är bra grejer.
Mutade mina kollegor i fredags med favoriten morotskaka men i muffin form. Det är en av fördelarna med detta recept, funkar som kakak och funkar som muffin.
Det här är ett av dem få recepten jag kan i huvudet, har gjort den sååååå många gånger och aldrig blivit besviken. LOVE IT!!!!!
Om det hade funnits några kvar skulle jag glufsat i mig det samtidigt som twiligt breaking dawn tittas på. Måste ju preppa inför biobesöket.

Ingredienser
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
3- 4 morötter ska bli ca 4 dl rivna morötter
1 dl matolja
4 tsk kanel
2 knivsuddar vaniljpulver
100 gram philadelphia
60 gram smör
3 dl florsocker
1 knivsudd vaniljpulver

Gör så här
Skala och rivmorötterna.
Vispa äggen och sockret puffsigt.
Blanda i mjölet, kanelen och vaniljen. Vispa tills det är klumpfritt.
Blanda ner oljan och gojsa sedan ner morötterna i smeten.
Förbered en form genom att smöra och bröa den, eller ställ upp muffinsformar.
Grädda på 175 grader i ca 30 min för kaka och ca 20 min för muffins.
Ta ut och låt svalna.
När kakan/muffinsarna svalnat tar du fram en kastrull.
Smält smöret och blanda ner philladelphian. (Phillan ska nästan smälta)
Vispa ner florsockret och vaniljen.
Glasyren ska bli glansig och lite härligt gul.
Bred på dem avsvalnade muffinsarna eller kakan. Låt svalna och stelna.
Se till att slicka kastrullen med glasyren ordentligt, för den är sjuuuuuukt god.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar