söndag 18 november 2012

Nikkolukta soppa


Mys söndag de lux!!
Idag har varit en riktigt underbar mys söndag med världens bästa gudson och hans mamma och pappa.
Johanna, Elton och jag möttes upp och gick och badade, på badet lekte vi Rosella färjan och en abbore som jagade den. Sen bar det av hemåt för mys pys.
När lilla E (2 1/2 år) skulle gå och lägga sig så frågade jag honom vad som vart bäst med dagen varpå han svarade: Dansen och att du komma hit. Mitt hjärta smalt helt och hållet då, snutte plutt.
Men nog om snutteplutten och mer om maten.
Eftersom jag inte gjort någon mat själv idag får det bli en gammal goding med ett svårt namn. Tror att denna soppan fått sitt namn från en liten by uppe i Norrland som är kända för att göra den.
Den är matig, varm och senappig. I min värld mycket gott.
(Det blir fyra portioner av detta recept och vardera blir 197 kcal)

Ingredienser
300 gram köttfärs 10 %
4 dl vitkål
1 msk smör
2 msk dijon senap
2 msk tomatpure
1 lagerblad
1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar
1 purjolök
1,5 msk soja

Gör så här
Strimla vitkålen och purjolöken.
Fräs köttfärsen.
Blanda i vitkålen och purjolöken.
Blanda ner senapen, tomatpuren, lagerbladet och sojan.
Koka under tiden upp en kastrull med vatten och buljong.
Häll i köttfärsröran och koka upp. Låt koka i 10 min.
Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite extra senap.

Servera med cremé fraiche men då blir det några kalorier extra men det gör ju ingenting :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar