måndag 12 november 2012

Rostad vitlök och potatis soppa


Oj va jag har varit duktig idag 40 min power walk från jobbet till gymmet och sen 45 min kettlebells. Har redan nu träningsvärk ända ut i tårna, får se om det blir en skratt och nysfri tisdag imorn. Men nu till det den här bloggen faktiskt handlar mest om - MAT!

Den här soppan är helt himmelsk god om man som jag älskar vitlök! 
(Den passar dock inte att äta om man har en date eller ska pussas lite, men det är ju ingen risk för den gamla nuckan som jag är.)
Rostad vitlök kan vara en av dem bästa upptäckter jag gjort i köket på länge. Vitlöken blir mild, fyllig och ganska krämig, helt underbar. 
Fyra portioner blir 222 kcal / portion. 
Jag åt det med 50 gram av Fontanas rökta feta ost, mums!!!

Ingredienser
1 vitlök
1 msk olivolja
500 gram potatis
1 gul lök
12 dl hönsbuljong
2,5 dl milda 4% grädde
50 gram 10% ost
salt, peppar, paprikapulver

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Ta en bit folie och lägg vitlöken på den. 
Droppa på olivoljan och paprikapulver.
Slå in vitlöken i foliet.
Stoppa in  i ugnen och rosta i 35 min.
Skala och skär potatisen och löken i små bitar.
Koka upp i buljongen och koka i ca 15 min.
Pressa ut vitlöksgoset med hjälp av knivens breda sida, några klyftor i taget får man ta.
Ta vitlöken och lägg i soppan.
Mixa samman soppan ordentligt.
Häll på grädden och rör om ordentligt.
Ha i osten och låt den smälta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar