fredag 1 november 2013

Köttfärsås med morot




Det här kan vara den godaste köttfärssås jag någonsin har gjort!

Och jag tror att allt har att göra med svampsaltet, det underbara härliga fantastiska svampsaltet som alla bara måste testa att göra, solklar favorit från favorittidningen.
Hade det i varma mackor häromdagen och jösses Amalia vilka goda mackor det blev, tack vare svampsaltet.
Ja ni fattar svampsaltet är bara helt underbart och ett måste i kryddhyllan!

När jag gjorde den här köttfärsåsen så var jag riktigt hungrig och kände att köttfärsen inte skulle räcka till så jag slängde i morötter och vips så hade jag 8 portioner köttfärssås. Men det gjorde ingenting för nu så ligger ett par påsar i frysen och väntar på att bli uppätna. Det hela bevisar i alla fall att det inte alltid är bra att laga mat när man är hungrig för då kan det lätt bli för mycket.

Låt mig nu presentera köttfärsåsen!

Ingredienser till 8 port á 188kcal

600 gram nötfärs 10%
20 gram flytande milda margarin
2,5 dl milda 4% grädde
1 burk krossade tomater
1 buljongtärning
2 msk tomatpuré
240 gram morot ca 2 st gigantiska eller 3 normala
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
Ca 1 msk svampsalt, krydda efter tycke och smak.

Gör så här

Hacka löken och riv morötterna så att det är förberett.
Fräs på köttfärsen så att den blir genomstekt.
Häll på löken och fräs en stund.
Häll sedan på morötterna, tomatpurén, krossade tomaterna, buljongtärningen och pressa vitlöken över. Blanda samman och häll på grädden.
Krydda med salt, peppar och svampsaltet efter tycke och smak.
Låt puttra samman en stund.
Servera med en mumsig pasta till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar