tisdag 26 november 2013

Svamp och ädelost lasagne

 



Jag tror att jag har tappat förmågan att laga mat, en matblogg utan mat det är ju en smärre katastrof!!!
Jag fattar verkligen inte, det är som att det går troll i mitt kök just nu. Formar spricker, soppor blir lilla, maten blir tråkig, ingredienser saknas, chilin blir smaklös och så fortsätter det hela tiden. 
Jag fattar inte!
Tur att jag har vänner som kan förse mig med underbart god  mat, ta bara Martina som lagade den här himmelska svamp och ädelostlasagnen häromsisten. 
Den innehåller inte en gnutta nyttigheter men massa härligheter.
Tyvärr blev bilden inte den bästa då den är tagen i dunkelt ljus med iphonen.

Vi har nu kommit till den tiden på året då jag laddar för fullt inför jul stöket. 
Adventspynt ska plockas upp i helgen och något mumsigt ska lagas (om jag kan lyckas med det)
Som tur är så har jag förberett en hel del inlägg om julmaten som ska upp på bloggen med start på söndag. Julen är bara så mysig och härlig. Hade jag haft en bit av den här lasagnen i frysen idag så hade jag tatt den och julpyntat som en tok. Men så ligger inte landet till så det blir till att drömma om den här och mammas köttbullar.

Ingredienser till 8 lagom portioner eller till 6 dunderhungriga personer 
2 1/2 näve torkade trattkantareller
Vilken sorts svamp man har spelar mindre betydelse. Det funkar med tex 2-3 burkar kantareller, Karl-Johan om man hittat det.
500 gram champinjonger, dem är bra att blanda ut resten med resten av svampen så det blir lite billigare.
2 stora gula lökar
3 paket bacon
¼ paket med torra lasagne plattor
3 fpk färdig ost sås om man inte är ambitiös och gör själv.
1 grönmögelost. (Kvibile har riktigt bra till denna rätt)

Gör så här

Blötlägg den torkade svampen. (om du lagar med färsk svamp så skippar du det här momentet)
Finhacka löken.
Skiva baconet i små bitar.
Häll av vattnet på trattisarna och hacka dem tillsammans med resten av svampen.
Fräs baconet hyfsat hårt och lyft över det i en stor bunke.
Fräs löken i baconfettet och lägg det i bunken tillsammans med baconet.
Lägg i en liten klick smör och stek svampen. Häll över den i bunken och blanda samman allt.
Lägg ostsås i botten på en ugnsfast form och pensla ut till ett jämt lager.
Lägg ett lager med lasagneplattor på.
På plattorna lägger du hälften av svampröran.
Röran täcker du med ett lager ostsås.
Lägg på ett till lager plattor och toppa med svampröra.
Skiva osten i tunna skivor och lägg på lasagnen och täck med ostsås.
Toppa med plattor och ett rejält lager ostsås.
Ställ in i ugnen på 200 grader i 30 – 40 min.
Servera med en god grönsallad och ett glas rött.

Ps. Lasagne är ett riktigt svårt ord att stava till kan jag konstatera när jag skrivit det här inlägget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar