tisdag 24 september 2013

Snickerdoodel


Snickerdoodels, snickerdoodels, snickerdoodels, snickerdoodels är typ det enda ätbara jag kan tänka på just nu!
Jag tror jag på riktigt har abstinensbesvär efter helgen, jag vill ha mer, jag vill inte tänka på vad det gör med min diet, om jag vart tillräckligt duktig med maten i veckan så kanske jag får göra dem i helgen, man kanske kan frysa in dem och så fortsätter mina tankebanor, jag blir galen, jag vill ha en nu!!!!!

Och om någon undrar vem som tog den sista kakan så kan jag erkänna mig skyldig.
Vad är då en snickerdoodel?
Jo det är en kaka från Roy Fares nya bok, dem har inget med snickers att göra utan allt med en småkaka att göra. Den skulle lätt kunna putta ut en av de gamla godingarna i sju sorters kakor.
Om man är för lat för att göra hela processen så går det utmärkt att bara äta degen.

Martina hittade receptet i nyaste numret av mersmak och testade att göra det till helgens födelsedagsfika i Dalarna.  Det hade precis börjat bli höst där uppe och hösten är nog min favoritårstid, vackra färger, mysiga kläder, ljus och massa mys.
En sak som jag inte gillade var att det endast var 14,5 grader i vattnet men det hindrade inte oss från att åka wakeboard på söndagen.
Kallt men å så roligt, synd bara att det dröjer nästan ett år till nästa gång.
Men som tur är så lever minnena kvar.
Vi lärde oss dessutom den hårda vägen att vi inte är så unga längre.
Tänk att det kan vara så farligt att leka burken och köra lite mora träsk dans. Det slutade med en gipsad hand, en knakad nacke och lite andra krämpor.
Men det var så roligt att leka, jag tycker det är viktigt att ha så mycket barnasinne kvar som det bara går.

Till ca 30 snickerdoodels behövs:
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bikarbonat
100 gram rumsvarmt socker
1 3/4 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vitvinsvinäger

½ dl strösocker
2 tsk malen kanel

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bikarbonat i en bunke.
Vispa smör och socker fluffigt i en annan bunke.
Vispa ner ägget med smöret och sockret.
Tillsätt det torra ingredienserna och vinägern och arbeta ihop till en jämn deg.
Blanda sockret och kanelen till garneringen på ett fat.
Gör en korv av degen och dela den i 30 delar.
Rulla varje bit till en kula som du rullar i kanel och socker blandningen.
Lägg dem glest på en bakplåtspappersklädd plåt och tryck till dem lite.
Grädda i ca 8 min för en seg konsistens och ca 10 min för en mer skorpig variant.
Låt dem svalna lite på plåten för att sedan lägga över dem på ett svalt underlag för att svalna helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar