torsdag 19 september 2013

Äppelpaj från Magnolia Bakery


Den här veckan blev det inga ”nya” rätter som matlådor utan två favoriter i repris, kesopaj och linslussoppa.
Och eftersom jag försöker ha godis och sötsaksfri vecka denna vecka så är det ju så klart det enda jag kan tänka på. Det brukar inte vara några problem för mig att utesluta snask men den här vecka så verkar det som en hel omöjlighet.
Dessutom så har någon grävt ett stort gapande hål i min mage som gör att jag är helt galet hungrig hela tiden. Men skam den som ger sig, jag ska lyckas fram till helgen.

I helgen kanske det kommer att smaskas på ett å annat äpple vilket får mig att tänka på äppelpaj.
Äpplen överlag är ju galet gott – äppelmos, varma äpplen, toscaäpple, äpplen, äpplen, äpplen ja å så mer äpplen. Och det är ju inte mycket som slår en varm äppelpaj.
I vanliga fall föredrar jag smulpaj eller strövarianten av äppelpaj men häromsisten så testade jag en från magnolia bakery kokboken med valnötter i.
Den blev ganska så god och jag vet att den skulle blivit godare om jag följt receptet. Har nämligen gjort den en gång tidigare och då blev den riktigt mumsig.

Magnolia bakery har jag väl tjatat om tidigare, det är ett bageri som finns i New York som blev känt när Carrie i sex and the city åt cupcakes där.
Cupcakes från det stället är gott, men jag skulle vilja säga att de andra sötsakerna är godare som tex den här jordgubbspajen.
Det finns en kokbok på svenska med deras recept som jag älskar och har kladdat ner ordentligt både med anteckningar och smet.

Så i sann amerikansk anda kommer här originalreceptet.

Garnering
knappt 2 dl vetemjöl
drygt 1 dl farinsocker
knappt 100gram smör
50 gram hackade och rostade valnötter

Fyllning
7 dl tunt skivade äpplen
knappt 2 dl socker
1 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Botten
knappt 100 gram smör
2 msk socker
1 stort ägg
1 stor äggula
3 1/2 dl vetemjöl
1 msk bakpulver

Gör så här

Sätt ugnen på 160 grader.

Börja med garneringen.
Hacka och rosta nötterna i en torr stekpanna.
Blanda vetemjöl och socker och nyp sedan ihop det med smöret, eller kör i en matberedare.
Degen ska bli smulig.
Ha sedan i nötterna och ställ åt sidan.

Gör fyllningen 
Kärna ur äpplena och skiva dem fint och lägg dem i en bunke.
Blanda i resten av ingredienserna och blanda försiktigt.
Låt stå och gotta till sig.

Gör pajdegen
Vispa smör och socker fluffigt.
Häll i äggen  och vispa ordentligt.
Tillsätt mjöl och bakpulver och blanda ordentligt.
Rulla ihop till en boll och börja med ihop sättningen.

Montering
Lägg bollen i pajformen och tryck ut den. Se till att degen går ordentligt upp på kanterna.
Vill man så kan man piffa till det och trycka en gaffel i kanterna så det ser riktigt äppleamerikanskt ut.
Lägg i fyllningen jämt i formen.
Strössla över garneringen och sjutsa in i ugnen och låt den stå och grädda i 45 min.

Servera med vaniljsås, glass eller vaniljfluff.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar