tisdag 3 september 2013

Det här är ingen marängtårta det är en manägtårta

 Det här mina vänner är inte en marängtårta även om det i alla andras ögon kanske verkar så, nej nej nej detta är en MANÄNG tårta. Jag hittar omedvetet på ord i ibland och när jag har fått ett glas eller två i mig så framhävs detta lilla talfel. Så på den supermysiga kräftskivan i helgen så förvandlades marängtårtan jag gjort till en manängtårta. 
Maränger är lite av en utmaning för mig, en ganska så stor utmaning och gissa min lycka när jag inser att jag klarade att göra detta. Förutom att jag inte lät dem svalna helt innan jag la  ihop dem vilket resulterade i att den under botten blev seg och gick sönder. Men är man ute i buschen så tar man vad man haver och jag måste säga att jag är ganska så nöjd med dekorationen ändå. Ganska så nöjd med hela tårta faktiskt, det är ju en maräng som lyckades!


Ingredienser till 2 bottnar
4 äggvitor
2 dl strösocker
2 dl mandelmjöl

Gör så här
Ta fram din visp eller hushållsmaskin och ha i äggvitorna.
Vispa till ett fint skum och gör detta ordentligt.
Efter ett tag ha i sockret och vispa ännu mer tills marängen är glansig och fast.
Vänd ner mandelmjölet i marängen.
Fyll en spritspåse och spritsa en rund fin tårtbotten. Som hjälp rita en cirkel på bakplåtspappret.
Grädda på 100 grader i 1 1/2 till 2 timmar.
Låt svalna ordentligt.


Ingredienser till fyllningen
3 dl vispgrädde
2/3 burk av den mindre sorten ca 1,5 dl lemon curd
2 dl frysta hallon
Färska hallon
Citronmeliss

Gör så här
Vispa grädden hårt.
Vispa i lemoncurden.
Vänd ner de frysta hallonen som tinat.
Lägg en tårtbotten på ett fat och smeta sedan på hälften av fyllningen.
Lägg på den andra botten och smeta på resten.
Dekorera med hallon och citronmeliss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar