söndag 2 mars 2014

Sushi


Igår gjorde jag något jag aldrigt lyckats med tidigare - jag gjorde sushi!
Jag måste allt säga att det var en riktig hit och jag är så nöjd med mig själv att jag klarade det.
Pilligt, knepigt, pyssligt och väldigt sköj var det och allt blev såklart inte riktigt som jag planerat. 
Men när blir det någonsin det.
Tjejerna tyckte också att det var riktigt gott.

Jag tänkte att jag delar i de olika sorterna suho och rätterna i stycken. 
Så det blir typ ett 2in1 inlägg av det långa slaget.


Sushiris


Jag har kokat sushiris en gång tidigare och det var en totalflopp så nu när det var dags igen så läste jag på lite extra och hittade den här beskrivningen, som var riktigt riktigt bra och enkel.
Jag ser nu att jag gjorde fel igår och hade i för mycket vinäger spad vilket gjorde mitt ris väldigt kladdigt men ändå riktigt gott.
Jag ger er det rätta receptet.
Cirka 6 personer
Skölj 8 dl sushiris av bästa kvalité noggrant, slå av sköljvattnet.
Mät upp 9 dl vatten i riskastrullen och låt riset stå i vattnet en halvtimme.
Koka upp riset på högsta värme och lägg på ett lock på kastrullen. Sätt samtidigt på en tom spisplatta på lägsta värme. När riset just kokat upp för du över kastrullen till den svalare plattan. Låt koka cirka 15 minuter.
Tag kastrullen från värmen och låt det stå och dra i ytterligare 15 minuter.
Under tiden som riset kokar:
Blanda 1 dl risvinäger, 1 dl socker och 2 tsk salt i en kastrull och låt koka upp. Se till att sockret löser sig ordentligt. Låt vinägerblandningen svalna.När riset är färdigt blandas den avsvalnade vinägern ner i riset med hjälp av en stor träsked. Alltsammans får sedan svalna i rumstemperatur på ett stort träfat, plast går också bra att använda. 

Till bitarna använde jag lite fusk i form av en form för att pressa till och forma riset.
Kräftorna hittade jag i min favvo asiatiska butik vid hötorgets tunnelbana.


Makirullar


Jag gjorde två varianter med lite olika fyllning.
Den ena hade crabstick, gurka, majonäs och furiakiflakes.
Den andra hade crabsticks, gurka, morötter, majonäs med hotsauce i.

Hur man gör rullarna hittade jag i samma inlägg som sushiriset. 
Vill du läsa hela artikeln kan du göra det HÄR.

Placera ett noriark på bambumattan. Nori består av pressat, torkat sjögräs och är mycket nyttigt.
Ovanpå norin lägger du ut ett jämt lager ris, cirka 1 cm tjockt. Tryck sedan till riset så att det blir cirka 0,5 cm.OBS! Den översta delen av noriarket, cirka 1-1,5 centimeter, ska inte täckas med ris. Den tomma delen behövs för att försluta sushirullen.
Mitt på riset stryker du sedan ett streck med wasabi. Placera ditt tillbehör mitt på riset - som kan vara smala strängar av lax, långa gurkstavar, avokadostrimlor, krabbkött eller annat.
Nu skall hela noribladet rullas ihop, det är här bambumattan kommer in i bilden och det är dags att koncentrera sig på allvar. Använd mattan för att snurra ihop hela rullen, tryck lätt längs med då och då.
Stryk slutligen den tomma överkanten av noribladet med vatten, detta fungerar som limning och är väsentligt för att rullen ska hålla ihop.
Låt rullen ligga tills det är dags att servera. Börja då med att dela den på mitten och skär sedan i centimetertjocka skivor. Eventuellt får kantbitarna kasseras om de inte blir fina.

Edamebönor och Sashimi


Alltså sashimi är sååååå gott och något ganska nytt för mig. 
Vi hade en liten bit salmalax som vi skar till. 
När man gör sashimi ska man skära fisken på diagonalen och i lite tjokare skivor än gravlax. 
Vi började med att skära uppe på ena kanten och fortsatte sedan att snedda ovanpå fisken.
Riktigt nöjd med resultatet.

Vi gjorde även en storfavorit som bara är så galet gott och så enkelt.
Ångkokta edambönor med flingsalt.
Lägg dina bönor i en bunke, häll på lite vatten och ångkoka en till två minuter i mikron.
Häll av vattnet och slå på rejält med flingsalt.
Man äter dem genom att dra ut bönorna med tänderna och på det sättet får man med saltet.
Supermumsigt!


Algsallad

På vissa sushiställen kan man få sån här algsallad som jag gillar väldigt mycket.
Förstå lyckan när jag hittade den på favo asiatbutiken.
Ett mycket intressant inslag i sushimiddagen.
Inte för jag vet hur man gör den självm och kommer nog aldrig lära mig det heller.

Nu ska jag krypa ner i soffan med ett stort glas cola och försöka bota den lilla bakisheten jag fortfarande känner titta lite på Downton Abbey och ladda för veckan som kommer.
Har ändå varit riktigt duktig och vart på barkabyoutletten med mamma och storhandlat idag.
Hittade riktigt bra grejer :)
Tack å godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar