onsdag 5 mars 2014

Pilgrimsmusslor med en asiatisk touch


Från förra inlägget om sushi så sparade jag favoriten.
Dessa musslor på en asiatisk salladsbädd är så fantastiskt goda, det vattnas i munnen på mig.
Jag vill ha det nu, och sen och imorn med, men jag ska behärska mig tills en dag då det vankas kalas.
Man kan göra lite olika varianter och det finns inte riktigt ett recept. Så det här får bli en typ, på en höft, ungefär recept.

Till tre personer så hade jag de här ingredienserna:
6 små pilgrimsmusslor

Ett par torkade shitakisvampar
4 stängler med vårlök/salladslök
1- 1 1/2 tsk hackad chili. Fryst från förpackning.
Massa smör
Citronjuice
Soja

Jag gjorde så här:
Blötla svamparna en stund innan.
När det var dags att laga maten, hälde jag av vattnet och pressade ut vattnet så gott det gick.
Skiva i ganska små bitar.
Det går lika bra att använda färsk shitaki svamp.
Skiva salladslöken och lägg i en bunke med chilin.
Hetta upp smör i en ganska liten stekpanna.
Fräs svampen en stund tills den mesta av vätskan är borta.
Smäll på lite mer smör och fräs salladslöken och chilin tillsammans med svampen.
Häll efter en stund på en skvätt citronjuice, jag använde på flaska och kanske tog ett par matskedar.
Häll sedan på en rejäl skvätt soja, jag tror jag hade samma mängd som citronen.
Fräs till vätskan är borta.
Lägg salladen åt sidan och häll på mer smör i stekpannan.
Stek musslorna så att dem blir perfekta. Det är till det här jag hade M, för jag är så dålig att steka dem.
Ät omgående och verkligen njut!

Vi åt fortune cookies efter maten och min var så himla klockren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar