torsdag 20 februari 2014

Muffins med hallon och färskost


NÄMEN HEJ!
Det var inte igår, men för en gångs skull så har jag en vettig ursäkt till min frånvaro.
Sedan sista inlägget så har jag vart på interjuv, slutat på mitt jobb och börjat på ett nytt å hunnit jobba där i snart två veckor. Man kan lugnt säga att det varit en intensiv period med mycket känslor i luften.
Mitt förra jobb (shit va konstigt att säga så) var ett föräldravikariat och det var dags att leta nytt. 
Jag skickade in en ansökan på ett jobb som jag tyckte verkade jätteroligt och spännade. 
Och på bara några dagar så var det dags att börja på det nya jobbet. 
Jag har liksom inte riktigt fattat det än, men det börjar sjunka in och vardagen börjar sätta sig igen. 
Vilket betyder mer matlagning.
I allt detta så hann jag i fredags baka en massa småkakor till världens bästa A´s dop i lördags. 
Höjdpunkten på det väldigt dignande fikabordet var dem här muffinsarn som Johanna bakat.
Själva muffinen är så där lagom kompakt och saftig och med den krämiga fyllningen så blir det bara himelskt.

Här kommer receptet på vad som nu kallas A´s muffins i mitt hem.

Ingredienser till 10st

Muffinsen
150 gram margarin/smör
2 dl socker
2 ägg
1 msk vanilsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllningen
1/2 paket philadelphia
2 dl färska eller frysta hallon
1/4 dl vaniljsocker

Gör så här
Förbered muffinsformar på en plåt eller i en muffinsform.
Smält smöret och vispa med sockret tills det är fluffigt.
Vispa i äggen.
Rör ner mjölk och vaniljsocker med en slev.
Blanda i mjöl och bakpulver. Blanda så smeten blir slät, men vispa inte.
Blanda philadephian och vaniljsockret i en skål och ställ åt sidan.
Fyll formarna med 1 cm smet.
Lägg i ca 4 hallon och en klick philadelphia.
Häll på mer smet så att nästan hela formen är full.
Toppa med några hallon.
Grädda på 200 grader i ca 15 min.

Tyvärr är muffinsarna jag fick med mig slut, så jag får sukta mig själv med att skriva det här inlägget.
Fick lite inspiration ikväll och pyntade mina receptböcker lite.
Jag vet verkligen inte vad jag skulle ta mig till om dem här böckerna försvann, dem innehållerverkligen alla mina favorecept. 
Nästa steg är att fortsätta skriva in alla recept som är skrivna på papperslappar, utrivna från tidningar osv. Kanske får bli helgens nöje.

Nu säger jag tack å godnatt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar