tisdag 18 mars 2014

Wok med lax


Jag och två vänner har fått lite dille på wook av alla de slag.
Jag gillar wook med nudlar i lite extra mycket och då tycker jag sjögräs eller shitaki nudlar är ett väldigt bra alternativ. Den här wooken slängde jag ihop lite snabbt och satan i gatan vilken hit det blev.
Tror att det har mycket att göra med den supergoda såsen. Vet inte från vilket märke, men det är det som har lila förpackningar. Smaken var ginger and garlic och jag säger bara mums!
Det blev fyra riktigt stora portioner, och jag tog lite vad jag hade i skafferiet och kylen.

Ingredienser
2 laxbitar
1 paket crabsticks
2 påsar shitakinudlar eller 1 pake sjögräsnudlar
2 påsar ginger and garlic sås
1 stor morot
1 liten burk majs
1 liten burk bambuskott
1 liten burk vattenkastanjer
1 handfull med edame (soja) bönor
En liten skvätt citrongräsolja eller en mer neutral olja

Gör så här
Preppa alla grönsaker, häl av spad, hacka, skiva, riv.
Tips är att riva morötterna i flagor med hjälp av en potatisskalare.
Häll av spat från nudlarna i ett durkslag och skölj av noga.
Dela laxen i lagom stora bitar.
Ta bort plasten på crabsticken och dela i bitar.
Hetta upp oljan i en wookpanna och stek laxen.
När laxen börjar bli klar slår du på grönsakerna och steker en stund.
Häll sedan på såsen och låt det puttra lite.
Häll på nudlarna och låt det bli varmt.
Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar