torsdag 27 mars 2014

Favo fisksoppa med smak av saffran


Ja det är ju ingen hemlighet att jag är en riktig mammagris och att min mamma är en hejare på att laga god mat är kanske inte en hemlighet heller. Jag är verkligen uppvuxen på bra, god mat  och har alltid fått vara med i köket från att jag var riktigt liten.
Min mammas mat är så god att unge herr C för ett par år sedan tyckte mamma skulle vara med i halv åtta hos mig. Ett gott betyg för att komma från en 6-åring.
Fiskgrytan som det idag bjuds på är en hysat ny favorit i mitt och mammas kök, men har blivit en riktig favorit.
Den passar perfekt till festligheter och är väldigt bra att förbereda innan.
När det är dags för att äta är det bara att värma upp och ploppa i fisken, å vips sa har den en riktig festmåltid utan en massa fix å trix när du har gäster.

Ingredienser till 6 portioner
400 gram vit fisk
300 gram lax
1/2 purjolök
1/2 gul lök
1 msk smör
2 vitlöksklyftor
1 1/2 msk tomatpuré
1 1/2 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2 1/2 dl torrt vitt vin
1 1/2 fiskbuljongtärning eller fond motsvarande det
2 dl grädde av valfri fetthalt
1 dl creme fraiche av calfri fetthalt
2 dl vatten
1 paket saffran
300 gram räkor
1 burk musslor

Gör så här
Skölj purjon och skiva den i fina bitar.
Hacka den gula löken och fräs den i smöret tillsammans med den pressade vitlöken och purjon.
Tillsätt tomatpurén , salt, peppar, timjan, basilika och fräs en liten stund.
Ha i grädde, creme fraiche, vatten och saffran och låt puttra i 15 minuter.
Om du förbereder så stannar du här, om inte fortsätter du.
Ha i fisken som du delat i lagon stora bitar och koka i 7 minuter.
Häll i räkorna och musslorna i sista stund.
Servera med en klick creme fraiche.

Ta da! värsta goda fiskgrytan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar