torsdag 3 april 2014

Pasta med räkor och tomat


Tänkte passa på att blogga lite när jag har mat att blogga om och datorn igång :)

Min älskade mamma och hennes behandling av konkböcker gör att jag får rysningar.
Alla böcker nedslängda i en låda efter flytten och ett lösbladssystem som bara är kaos. Recepten förtjänar bättre än så. Och det ska bli ordning på dem. Nu har jag alla recept hemma hos mig, en pärm och en idé om hur jag ska sortera in dem ordentligt. Bonusen kommer att bli en massa bra recept till mitt biblotek.
När jag fick denna uppgift, eller snarare tog mig an den så fick jag en riktigt god pasta som jag i det här inlägget förbättrat lite. För vem kan hålla sig till ett recept på riktigt.

Ingredienser
2 paket med färsk pasta
ca 200 gram skalade räkor
1 burk med musslor
2 msk olivolja
2-3 vitlöksklyftor
2 scharlottenlökar
2 msk tomatpure
1 burk krossade tomater
1 citron och skal från 1/2
70 gram ruccola

Gör så här
Skala räkorna och skölj musslorna, lägg i en skål och ställ åt sidan.
Hacka schalottenlökarna och vitlökarna fint och låt ligga kvar på skärbrädan.
Riv skalet från halva citronen och lägg i en liten skål. Pressa saften och lägg i samma skål.
Koka upp pastavattnet som ska vara lika salt som medelhavet.
Hetta upp oljan i en stor kastrull och fräs löken. Löken ska inte bli bruna utan bara lite glansiga.
Häll på tomatpurén och den krossade tomaten. Smaka av med salt och peppar och låt tomatsåsen puttra medans du kokar pastan.
När pastan är klar häl av den och slå på över tomatsåsen.
Vänd ner, räkor, musslorm citron och rukolan med en tång av något slag.
Ät med lite riven parmesan och ett gott glas vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar