onsdag 11 december 2013

Tre sorters sill varavtvå är 5 minuters sill


Ända fram till något år sedan så tyckte jag att sill var en av de värsta sakerna på julbordet, det smakade ju hemskt. 
Men med åldern så har mina smaklökar växt, jag började mogna typ vid 28 och har nu mognat klart, det tog bara fem år. efter fem år. 
Nu kan jag tillochmed äta inlagd sill, ganska imonerande om jag får säga det själv. 
Årets mål är att kunna äta en halv inlagd strömming som mamma är känd för och verkligen gilla det.
Men tillbaka till sillen.
De här tre sorterna gjordes förra julen på min och Martinas julstökskväll. 
Dem är supersnabba att göra och väldigt goda.
Som tur är så är man en liten ekorre och spar på receptet så att jag nu ett år senare kan göra ett inlägg om det. 
Ber om ursäkt för bildkvaliteten, dem är tagna i dukelt ljus med telefon ingen större hit.
Låt oss börja med löksillen

Ingredienser
1 morot
1 röd lök
10 cm purjolök
1 lagerblad
2 msk hela kryddpeppar
1/2 tsk malen svartpeppar
1 burk / förpackning vanlig sill
  1/2 dl ättika
  1 dl vatten
  1,5 dl vatten

Gör så här
Skala och skiva morötterna.
Hacka rödlöken i fint.
Dela purjon på mitten och strimla den fint.
Låt sillen rinna av.
Varva allt i en burk.
Koka ihop ättikslagen.
Häll på lagen i burken.
Låt stå och dra i tre till fyra dagar.

Nu kommer vi till en av mina två favoriter, skärgårdssillen.
Att den är en av mina favoriter beror nog helt klart på att den har stenbitsrom i sig, kan det bli ogott med det i, skulle inte tro det! Den kanske passar bättre till midsommar men det struntar jag blankt i.

 

Ingredienser
1 dl cremé fraiche
1/2 dl fryst dill
2 msk röd stenbitsrom
1/2 liten rödlök
1/2 burk fem minuters sill

Gör så här
Hacka rödlöken fint.
Blanda samman lök, dill, cremé fraichen och rommen i en bunke.
Fördela såsen med sillen i en glasburk.

Och nu kommer vi till den sillen med sämst bild men bäst smak. 
Senapssillen, den första sillen jag lärde mig äta och den som passar mig bäst i smaken.
Mums säger jag bara.


Ingredienser
1 dl cremé fraiche
Knappt 1/2 dl fryst dill
2 msk grovkorning stark senap
1 tsk flytande honung
1/2 burk 5 minuter sill

Gör så här
Blanda samman dillen, senapen, honungen och cremé fraichen i en bunke.
Varva röran med den avrunna sillen i en glasburk.
Ät och njut.


1 kommentar:

  1. Bra med sillrecept på mindre volym så man kan ha flera alternativ.

    SvaraRadera