söndag 15 december 2013

Legymsallad


En familjeklassiker bjuds det på idag - hurra!

Denna "sallad" är något av ett diskutionsområde, vissa hatar den och vissa älskar den, jag tillhör dem sista. Den är ett måste på julbord, midsommarbord, påskbord osv den ska vara där skinkan är, punkt slut!
Krämig, kladdig, mjäkig och välbalanserad - mums!
Godast kan den nog vara dagen efter på en macka med skinka eller köttbullar.

Namnet då? Jo den heter legym sallad, varför vet jag inte.
Men i min familj så heter den legeMy, för min farmor har aldrig riktigt kunnat säga legym.
Det är så sött och jag bara älskar det. Precis som hon inte kan säga mjölk, och, stjärnklart, servetter och socker, det är det tyska arvet som sitter kvar. Förutom dem orden så kan man inte riktigt höra att hon är från tyskland.

Så är ni modiga testa något nytt på julbordet i år - legeMy!

Ingredienser
2 burkar inlagda morötter
1 burk små gröna inlagda ärtor (väldigt viktigt att dem är små annars blir det inge gott)
1 grönt syrligt äpple
1 klutt mahonäs
Tomat och gurka att dekorera med

Gör så här
Häll av morötterna i ett durkslag och lägg sedan upp på en skärbräda.
Häll upp ärtorna i durkslaget och låt dem rinna av.
Medans ärtorna rinner av skär morötterna i ganska så små bitar och lägg i en skål/bunke.
Skala äpplet och hacka i ganska små bitar.
Häll i dem avrunna små ärtorna.
Klutta i lite majonäs i taget och rör om. Mängden majonäs varierar från gång till gång så här får man känna av kvaliteten på salladen. Den ska bli krämig men inte kladdig och rinnig.
Dekorera med tomater och gurka.
Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar