måndag 23 december 2013

Senap x 2


God morgon dan före dopparedan!

Är det fler än jag som inte riktigt har fått in julkänslan? Jag fattar inte, JAG fröken jul har knappt någon julkänsla trots att jag tagit till alla åtgärder - julpyntat, klätt granen, julstökat, slagit in klappar, lyssnat på julmusik, sovit middag (för det får man när man har jullov) jag skyller helt enkelt på vädret.
Men sakta men säkert så kryper den på, jag hoppas att den är här till ikväll.

Vissa av er kanske far runt som yra hönor och inte vet hur ni ska hinna, andra kanske har all tid i världen eller så kanske andra är som jag och inte kan sova. Vad kan man göra då? Jo gör senap!
Dra på trissor va roligt det är, enkelt att göra och framförallt va gott det är.
Inatt gjorde jag två olika sorter som jag tänkte att jag skulle bjuda på. Den ena är från allt om mats julbok och den andra är ett egenkomponerat litet mästerverk.

Romsenap (från allt om mat)

Ingredienser
0,5 dl gula senapsfrön
50 gram colemans senapspulver
1,5 dl råsocker
0,25 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
0,5 tsk ättiksprit
2,5 - 3 dl vatten
0,5 dl mörk rom
1 skvutt honung

Gör så här
Blanda senapspulver, socker, vetemjöl, salt, ättikssprit och vatten.
Lägg senapsfröna i vatten.
Koka upp och låt koka i ca 15 - 20 minuter tills senapen är ganska så trögflytanden.
Häll av senapsfröna i en fin sil och blanda i senapen tillsammans med romen och honungen och rör om.
Koka upp i ca 5 minuter.
Häll upp i rena torra burkar och låt svalna.
Det blir ca 4 dl.

Blondinens egen helt vanliga senap

Ingredienser
2 dl strösocker
1/2 dl mjöl
80 - 100 gram colemans senapspulver
1 tsk ättika
4 dl vatten
3 dl grädde
3 msk flytande honung

Gör så här
Blanda samman alla ingrediensseg er utom honungen.
Låt koka upp och koka tills senapen blir  seg men inte tjock.
Blanda i honungen.
Häll på torra burkar och låt svalna.
Eftersom det är grädde i senapen så håller den ca 2 veckor, så passa på att äta massa med senap.
Det blir ca 8 dl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar