lördag 12 oktober 2013

Jambalaya


Idag är vi inne på dygn 18 utan internet och det är så frustrerande, men det finns inget att göra utan bara vänta.
Men man är ju lite fiffig och tar med sig datorn till mamma som jag bjudit in mig till idag för att gå igenom källaren.
Och vilken lyckoträff, så många fina fynd och bästa fyndet iitalla ljusstakarna. så nu har jag fyra stycken.
Och när man är hemma hos mamma så får man middag och vilken god middag - Jambalaya.
Första gången jag åt Jambalaya var för några år sedan hemma hos en amerikan från södern.
Som jag älskade det då och som jag älskar det nu.
Amerikanska södern har så himla mycket mat som är så god och jambalaya är en av dem bästa rätterna om du frågar mig.

Ingredienser till sex portioner

Riset
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 tärningar hönsbuljong
8-10 dl kokhett vatten
Smör till stekning
1 påse saffran
3 dl avorioris
2 dl torrt vitt vin

Pannan
Ca 300 gram kyckling filé
Smör till stekning
2 chorizo
1 röd paprika
200 gram skalade räkor
tabasco
1/2 kruka oregano

Gör så här

Riset
Värm buljongen
Hacka löken och fräs i en stor kastrull.
Häll på saffran och riset och torrstek en stund så att riset blir glansigt.
Häll på lite buljong och vin i taget och låt det koka ihop. Upprepa tills all buljong och vin är slut och riset kladdigt och genomkokt. Om det inte blir kokt häll på lite mer vätska än vad som står i recptet.
Det tar ca 20 min.

Pannan
Stek kycklingen ordentligt.
Stek korven ordentligt.
Hacka paprikan.
Skala räkorna.
Riv av oreganon från stjälkarna.
När riset är klart blanda i ingredienserna i riset.
Smaka av med kryddorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar