tisdag 14 januari 2014

Ugnsgrillad kyckling med basilika, timjan och citron


 


På något sätt så förknippar jag denna rätt med Italien, kanske för att dem har mycket citron, eller att jag fått för mig att man äter mycket helgrillade kycklingar i Italien främst Toscana, att den funkar så himla bra med vin, att den känns rustik osv. Som ni hör så haglar dem förutfattade meningarna om italiensk mat och denna kyckling. Men summan av kardemumman så känns den väldigt italiensk för mig.

När jag hade tjejerna hemma så bjöd jag på kycklingen tillsammans med ugns (brända) rotfrukter och skysås. Riktigt mumsigt om ni frågar mig och jag tror att tjejerna instämmer. Mätta blev vi i alla fall.
Vi var tre stycken på en kyckling och det blev två portioner kvar, så jag skulle gissa på att en kyckling i normala fall räcker till fyra personer.

Ingredienser
1 färsk kyckling av det lite större slaget.
½ kruka basilika
½ kruka timjan
1 citron
2 msk olivolja
Flingsalt och peppar (eventuellt lite lite paprikapulver)

Gör så här
Klipp basilikan och timjan i en bunke.
Dela citronen i två delar och pressa halva.
Häll halva citronsaften över örterna, krydda med salt, peppar och 1 msk olivolja.
Häll resterande citronsaften i en annan liten bunke, häll på 1 msk olivolja, salt, peppar och eventuellt lite paprikapulver.
Skiva den citronbit du har kvar i klyftor och lägg på skärbrädan förslagsvis i övre hörnet.
Ställ fram en ugnsfast form och dina bunkar i närheten av en skärbräda. Du vill ha allt i närheten och på bra arbetsavstånd.
Lägg upp kycklingen på skärbrädan och töm den på eventuellt innehåll.
Blanda samman örterna och stoppa in små bollar av dem under skinnet på kycklingen. När du fått in bollarna masserar du in den i kycklingen.
I hålet på kycklingen (mellan bena) trycker du in citronklyftorna.
Lyft över kycklingen till formen och gnugga där in oljan med citronsaften på skinnet. Har du lite bottenskrap av örter kvar skadar det inte att gnugga även dem på skinnet.
Grilla på 200 grader i 60 min.
Under tiden kan du hälla över skyn så att kycklingen får en fin härlig yta.
Dubbelkolla så att kycklingen är klar genom att sticka en kniv i och se om vätskan är klar eller blodig. Vid blodig vätska behöver kyllingen vara inne längre i ugnen.

Om du vill ha en supergod sås till gör då ungefär såhär:
När kycklingen är klar häller du av 1 eller 1 msk spad i en kastrull och blandar med 1 msk mjöl.
Vispa samman och låt kleta ihop sig, allt eftersom häller du på mer spad tills spadet är slut från formen eller du känner att det blir lagom sås, toppa av med en skvätt grädde och låt koka ihop.

Kycklingen kan serveras med många olika alternativ, tex ugnsrostade rotfrukter, bulgur, sallad.
Ät, njut, var lycklig och dröm dig bort till Italien.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar