torsdag 4 september 2014

Vattenmelon sangria


Jag lovade ju som sagt ett sommarrecept och det känns nästan lite vemodigt att det inte är läge för att göra denna goding längre. Men jag lever på hoppet om några riktigt fina sommardagar till.
Meloner finns det ju fortfarande gott om i butikerna. 
Det har blivit många tillbringare av denna goding i sommar vill jag lova och den är bara så försvinnande god och när den är slut så kan man göra jättegod spetsad juice på melonerna. 
Originalet är en Jamie Oliver kreation som heter latino sangria tror jag, men så klart så kan ju inte jag om min vän M hålla oss till ett recept så vi gjorde vår egen variant som kan ändras lite som man vill det ser ut ungefär så här.

Ingredienser
1/4 del av en normalstor melon
1-2 dl sockerlag med ingefära. 
(Lika delar vatten och socker och några bitar ingefära efter tycke och smak.)
1 lime
1-2 dl vit rom
Bubbel (gärna procceco)

Gör så här
Koka sockerlagen. Det gör du genom att tex ta 1 dl socker, 1 dl vatten och några bitar ingefära som du skalat lite. Koka samman allt tills vätskan är klar. Låt svalna och dra. 
Dela melonen i små bitar och peta ut dem värsta kärnorna.
Häll melonen i en tillbringare, skiva limen och lägg i tillbringare mosa lätt.
Häll på sockerlagen och rommen och rör om. 
Häll i massa is.
Häll på bubbelt och rör försiktigt om.
Smaka av. Här finns det risk att sangrian tar slut innan den ska serveras så akta er.
Klart att njutas!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar